Bytomski system monitoringu to 38 kamer non stop rejestrujących to, co dzieje się w najważniejszych punktach miasta, obraz… więcej >>>
Od wyborów samorządowych Bytomiem rządzi koalicja KO-PiS, czyli Koalicji Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości. Co prawda magicy z… więcej >>>
Na 760-lecie lokacji Bytomia na prawie niemieckim Ratusz oraz jego agendy, miejscowe instytucje i organizacje
przygotowały turnieje, imprezy,… więcej >>>
Policjanci z bytomskiego garnizonu spotkali się w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu "Rozbark". Okazją było doroczne Święto Policji.… więcej >>>
Za siedem miesięcy. Tymczasowa organizacja ruchu na ulicy Miarki poprawiła bezpieczeństwo, zredukowała prędkość pojazdów, ale w godzinach szczytu ograniczyła przepustowość – tak wyszło z badań. W odpowiedzi na to władze miasta zapowiadają kolejne poważne zmiany.
Przypomnijmy, że nowe zasady przejazdu przez ulicę Miarki wprowadzono w połowie września. Dzięki nim rządzący chcieli wyjść naprzeciw oczekiwaniom okolicznych mieszkańców, którzy narzekali, że auta mkną tam ze zbyt dużą prędkością i mocno przy tym hałasują, a do tego brakuje miejsc postojowych i terenów zielonych.
Esowanie czyli odgięcie
W efekcie zostało wprowadzone esowanie jezdni, czyli odgięcie toru jazdy, a jezdnię zwężono z dwóch pasów do jednego na odcinku od gmachu poczty do budynku numer 54. Utrzymano natomiast dwa pasy od skrzyżowania z pl. Wolskiego i ul. Jagiellońską do gmachu poczty oraz od budynku nr 54 do rozplotu jezdni w kierunkach na Kraków i na Katowice. Poza tym pojawiły się dodatkowe pasy służące do skrętu w lewo. Wzdłuż prawie całej ul. Miarki wytyczono też ścieżkę rowerową. Biegnie ona północną częścią jezdni z wyjątkiem krótkiego fragmentu w sąsiedztwie skrzyżowania z ul. Matejki, gdzie dopuszczony jest ruch rowerowy na chodniku.
Władze podkreślały, że korekty mają charakter tymczasowy i są „na próbę”, a mieszkańcom dano czas na ich ocenę. Gdyby się spodobały i sprawdziły, miały pozostać na stałe. Sprawa wywoływała ogromne kontrowersje. Wielu kierowców narzekało, mieszkańcy Miarki zaś chwalili. Wiele interpelacji dotyczących Miarki zgłosili bytomscy radni.
320 przepytanych
Za najbardziej miarodajne uznano jednak badania, których przeprowadzenie zlecono zespołowi Metropolitalnej Szkoły Prototypowania oraz pracownikom Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów. Efekty tych konsultacji społecznych poznaliśmy w miniony czwartek podczas spotkania bytomian z przedstawicielami władz. Jak się okazało na pytania w okresie od 4 do 7 października odpowiedziało 320 mieszkańców i użytkowników ulicy Miarki. Jednocześnie cały czas badano poziom natężenia ruchu oraz sposób parkowania w tej częśći miasta.
I co się okazało? Że znacznie łatwiej się parkuje po tym, jak auta mogą stać na jezdni, a połowa samochodów poruszających się Miarki jest spoza Bytomia. Oznacza to, że jest ona traktowana jako trasa tranzytowa. Z kolei zawężenie jezdni i jej esowanie zmusiło kierowców do wolniejszej jazdy Przed zmianami średnia prędkość w tym miescu wynosiła 62 km/h, zaś obecnie już tylko 41 km/h. Znaki pozwalają natomiast na 50 km/h.
Ścieżka jest ok
81 procent mieszkańców i 65 proc. innych użytkowników drogi odpowiadających na pytania pozytywnie wypowiedziało się o utworzeniu nowego przejścia dla pieszych przy ul. Miarki na wysokości budynku nr 52. Z kolei 61 proc. spośród respondentów będących mieszkańcami oraz 43 proc. pozostałych użytkowników drogi przypadła do gustu wytyczona ścieżka rowerowa. Pozytywnie wypowiadano się poza tym o stworzeniu dodatkowych miejsc parkingowych (70 proc. mieszkańców oraz 56 proc. pozostałych użytkowników drogi). 60 proc. tych pierwszych oraz 30 proc. drugich zakceptowało pomysł zwężenia jezdni. Esowanie też miało wielu zwolenników. Natomiast jeśli chodzi o poziom hałasu, to po zmianie zniknął problem hałasu punktowego, ten słyszalny przy zamkniętym oknie zmalał, natomiast przy otwartym obniżył się tylko nieznacznie.
Tyle plusów. A minusy? Zmniejszyła się płynność ruchu na Miarki, a w efekcie w godzinach szczytu wystąpiły utrudnienia na Zabrzańskiej i Łagiewnickiej. Dodatkowo kierowcy mają kłopot z wyjazdem na ul. Miarki spod wiaduktu drogowego na Zamłyniu.
Będzie po nowemu
Te ustalenia skłoniły rządzących do stworzenia nowego planu, który wejdzie w życie za siedem miesięcy. Do tego czasu przejazd ul. Miarki ma poprawić postawienie tymczasowej sygnalizacji świetlnej na wysokości skrzyżowania z ul. Moniuszki oraz wydłużenie suwaka. Za ponad pół roku zaś zostanie wprowadzona całkiem nowa organizacja ruchu. Wzdłuż drogi prowadzone będą dwa zawężone do 3,25 m szerokości pasy ruchu. Na przejściach dla pieszych pojawią się zawężenia i azyle. Ma to zmniejszyć prędkośc jazdy. Na jezdni i częściowo na chodniku powstaną pasy postojowe. Po północnej stronie drogi natomiast znajdzie się miejsce dla ciągu pieszo-rowerowego. W planach jest poza tym tymczasowe pozostawienie przejścia dla pieszych na odcinku od skrzyżowania z ul. Dojazd do rozwidlenia drogi. Zachowane zostanie wprowadzone przejście dla pieszych na ul. Miarki.
Po alkoholu nie można prowadzić samochodu. Proponuje żeby w stanie wskazującym na spożycie nie można było wprowadzać zmian w organizacji ruchu na ulicach Bytomia. Bo to co jest na Miarki projektują chyba pijani we mgle!
Kierowcy szykujcie się na kolejne zmiany na Miarki czytam. I nie rozumiem. Jakie kolejne zmiany? Czy Zarząd Dróg nie wie że w organizacji ruchu drogowego potrzebna jest stabilność a nie ciągłe zmiany. I nie chodzi bynajmniej o to że część kierowców jeździ “na pamięć”. Ale o pewną rutynę pewność sytuacji na drodze przyzwyczajenie brak zaskoczeń. A tutaj co dwa miesiące kolejny eksperyment z żółtymi pasami na asfalcie?
Odszedł Edward Tomenko. Po raz pierwszy zdarza mi się napisać o nim bez uśmiechu, za to ze smutkiem. W wieku 87 lat… więcej >>>
Jest źle. Zapowiadana czwarta fala pandemii koronawirusa jest w fazie wznoszącej. I to mocno. W minionym tygodniu każdego dnia mieliśmy w Bytomiu niemal sto… więcej >>>
Stawiamy na innowacyjność. Nasze miasto nawiązało współpracę z firmą InPost będącą europejskim liderem w gronie platform dostaw dla e-commerce. Dzięki temu będziemy… więcej >>>
Powtórny pochówek. Niepozorny park u zbiegu ulic Wrocławskiej i Kolejowej jest nadal miejscem pochówku bytomskich ewangelików. Kilka lat temu w hołdzie zapomnianym zmarłym… więcej >>>
Śląsk w sercu. Bytomski poseł Prawa i Sprawiedliwości Wojciech Szarama został uhonorowany Gwiazdą Górnośląską. To odznaczenie dla osób mających Śląsk i Polskę w sercu.
więcej >>>Dla każdego. Bytomianie potrzebujący fachowej pomocy psychologicznej mogą ją za darmo uzyskać w trzech placówkach działających w naszym mieście. Wszystko dzięki Projektowi… więcej >>>
Był remont. Studenci oraz pracownicy bytomskiego Wydziału Nauk o Zdrowiu Śląskiego Uniqwersytetu Medycznego mają spore powody do zadowolenia. Usytuowany przy ulicy… więcej >>>
Podopieczni wracają. Patrząc na odnowiony gmach Młodzieżowego Domu Kultury nr 1 przy ulicy Powstańców Warszawskich nie sposób nie być pod… więcej >>>
Pajdokracja. Myślałem, że bytomskie Centrum Sztuki Współczesnej Kronika nie zaskoczy mnie już swymi lewackimi inicjatywami, bo przecież było ich bez… więcej >>>
OGŁOSZENIA
DROBNE
W PONIEDZIAŁEK
W GAZECIE
W ŚRODĘ
W INTERNECIE!*
*za 15% dopłatą
22 października 2024
imieniny:
Halki, Filipa