Bytomski system monitoringu to 38 kamer non stop rejestrujących to, co dzieje się w najważniejszych punktach miasta, obraz… więcej >>>
Od wyborów samorządowych Bytomiem rządzi koalicja KO-PiS, czyli Koalicji Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości. Co prawda magicy z… więcej >>>
Na 760-lecie lokacji Bytomia na prawie niemieckim Ratusz oraz jego agendy, miejscowe instytucje i organizacje
przygotowały turnieje, imprezy,… więcej >>>
Policjanci z bytomskiego garnizonu spotkali się w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu "Rozbark". Okazją było doroczne Święto Policji.… więcej >>>
Ważna sprawa. Władze Bytomia zabiegają o to, żeby cenne pod względem historycznym elementy likwidowanego peronu bytomskiego dworca kolejowego zostały przeniesione w inne miejsce i odpowiednio wyeksponowane. Zależy na tym także społecznikom i miłośnikom historii.
Od początku roku trwa intensywna przebudowa biegnącej między innymi przez Bytom i Radzionków linii kolejowej nr 131. W obydwu tych miastach czekają nas wielkie inwestycje i wielkie zmiany. Zmodernizowane zostanie stacja główna w Bytomiu, a także stacja w Karbiu oraz stacja Bytom-Północny. Ta ostatnia będzie przesunięta o około pół kilometra na północ w stronę ul. Strzelców Bytomskich. To dobra wiadomość dla pasażerów, którzy zyskają łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w Stroszku. Na peronach zaś pojawią się nowe estetyczne wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.
28 kilometrów torów
Sporo zmieni się, a w zasadzie już zmienia na dworcu głównym i w jego okolicach. Zgodnie z planem zachowane mają być fronty konstrukcji stalowych oraz odtworzone powierzchnie ścian i gzymsów z cegły. Na samej stacji przewidziano wymianę 28 kilometrów torów oraz wymianę sieci trakcyjnej i urządzeń odpowiedzialnych za sterowanie ruchem kolejowym. Powstanie też nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom. Pracujący w nim dyżurni ruchu mają dbać o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa.
Co warte podkreślenia układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej zabytkowej nastawni bramowej. Przedsięwzięcie zagwarantuje zwiększenie przepustowości naszej stacji, a także pozwoli na rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego. Prócz tego przebudowę czeka wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki.
Zaczęli od wyburzenia
Od kilku tygodni trwa przebudowa hali peronowej dworca kolejowego. Rozpoczęła się ona od wyburzenia pierwszego peronu, nazwanego popularnie „polskim”. To z niego właśnie w okresie międzywojennym odjeżdżały pociągi pasażerskie w stronę granicy polskiej. Tę część remontu od samego początku z ogromną uwagą i troską obserwują miłośnicy zabytków i znawcy historii naszego miasta. Oni też zaapelowali o to, by ocalić przed zniszczeniem cenne elementy „polskiego” peronu. Chodzi przede wszystkim o balustrady oraz nitowaną konstrukcję wsporczą.
Apele te dotarły także do władz naszego miasta. Dlatego też zastępca prezydenta Michał Bieda spotkał się na dworcu z Łukaszem Konarzewskim, Śląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, by przeprowadzić tam wizję lokalną. – Bytomski Dworzec jest dla nas bardzo ważny, pomimo, że miasto nie jest jego właścicielem. Dlatego, już jakiś czas temu zwróciliśmy się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o spotkanie w tej sprawie – mówi Michał Bieda. – Wspólnie wizytowaliśmy przebudowę hali peronowej i likwidowany pierwszy peron. Likwidowany zgodnie z uzgodnionym z WKZ projektem. Chcąc zachować historyczne elementy likwidowanego peronu – balustrady oraz nitowaną konstrukcję wsporczą, będziemy wnioskować o ich przeniesienie na inny peron i wykorzystanie jako świadka historii.
Układ karo
Ostateczna decyzja w tej kwestii należy do konserwatora. Liczymy na to, że nakaże on właścicielowi obiektu, a więc Polskim Kolejom Państwowym zachowanie wartościowych elementów. Społecznicy cały czas trzymają rękę na pulsie.
Co jeszcze zaplanowano? W ramach przebudowy hali peronowej dworca PKP przywrócone zostaną historyczne szklenia na świetliku, frontach oraz ścianie od strony peronu nr 3, hala zostanie przeszklona, zaś nawierzchnia peronów będzie wykonana według historycznego układu „karo”.
Zmiany! Na ulicach Piekarskiej i Sądowej mamy jeden wielki plac budowy. Trwa modernizacja torowiska tramwajowego, a robotnicy wykonują kolejne zaplanowane zadania. A to… więcej >>>
Ale zabawa! Do Barbórki zostało jeszcze trochę czasu, ale górnicy z kopalni Bobrek-Piekary już mają za sobą karczmę piwną. Odbyła się… więcej >>>
Zamiast czujników. Kolor intensywnie zielony oznacza, że oddychamy czystym powietrzem, intensywnie czerwony wręcz przeciwnie. W Bytomiu pojawiły się ekosłupki, które w przejrzysty… więcej >>>
Przez tory. Mamy kolejną zmianę będącą efektem trwającej przebudowy naszego dworca kolejowego. Zmianę poważną, bo chodzi o zamknięcie mocno uczęszczanego tunelu… więcej >>>
Święto narodowe. W Bytomiu i Radzionkowie uczczono 104. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów. Ceremonie oficjalne przeplatały się z nieoficjalnymi.
więcej >>>Patriotyczny konkurs. Ponad 300 uczniów Szkoły Podstawowej nr 51 z Oddziałami Integracyjnymi odśpiewało hymn inaugurując tym samym jako jedyna szkoła w Bytomiu… więcej >>>
Pokaz premierowy. „Lombard” wyreżyserowany przez Łukasza Kowalskiego to film pełen emocji i wzruszeń. To opowieść o bytomianach walczących o przetrwanie i miłość. Premierowy pokaz… więcej >>>
Zaproszenie. „Długa przerwa” to tytuł nowej wystawy pokazywanej w bytomskim Centrum Sztuki Współczesnej Kronika. Jest ona adresowana do najmłodszych i nie tylko,… więcej >>>
Sześć nagród. Poznaliśmy tegorocznych laureatów Medali Miasta Bytomia. To cztery osoby oraz dwie instytucje. Wszyscy mają na koncie szczególne osiągnięcia… więcej >>>
OGŁOSZENIA
DROBNE
W PONIEDZIAŁEK
W GAZECIE
W ŚRODĘ
W INTERNECIE!*
*za 15% dopłatą
22 października 2024
imieniny:
Halki, Filipa